El món del còmic a la Biblioteca

expoAquest mes rendim un petit homenatge al novè art, combinació de llenguatge verbal i visual considerat per alguns sub-literatura o gènere menor, només per a nens i joves, i associat a una cultura més urbana, des de les tires còmiques presents en premsa fins a la novel•la gràfica i les grans sagues d’herois i superherois, inclosos jocs d’ordinadors, adaptacions a la gran pantalla, col•leccions de cromos i demés merchandising.
Independentment de tot això el que està clar és que el còmic viu, des dels anys 90, i possiblement gràcies a la importància d’allò visual i del disseny, el seu millor moment. Històricament els “grans productors” han estat Japó amb el manga i l’animació, Estats Units amb els superherois i la novel•la gràfica independent, i França i Bèlgica, inclosa la gran cita de la historieta europea, Angulema.
Hi ha còmics de més o menys qualitat artística, tècnica o de contingut, o d’equilibri entre elles; on guionista i il•lustrador o dibuixant tenen el mateix pes; d’estil més clàssic i conservador o més alternatius i underground; per a l’entreteniment i/o la reflexió, i de temàtiques molt diverses: de superherois (Superman), històric (Maus), policíac (Sin city), biogràfic (El arte de volar), ciència ficció (Astroboy), romàntic (Asterios Polyp), d’humor (Macanudo), eròtic (Fresa y chocolate), polític i social (Habibi i Notas al pie de Gaza), bèl•lic (Adolf).
L’exposició que trobareu a la Planta 0 inclou tres blocs:

– Els imprescindibles, independentment del gènere i l’origen dels autors.

– Els Premios Nacionales del Cómic, que atorga el Ministeri de Cultura des de l’any 2007.

– El Saló Internacional del Còmic de Barcelona, que tindrà lloc entre els dies 16 i 19 d’abril, amb nombroses activitats com exposicions, conferències, tallers, trobades amb autors, on la temàtica serà la ciència ficció i la fantasia heroica, DC i Marvel, el còmic argentí, i on es celebrarà el 75è aniversari de Batman i el Capità Amèrica.

Per cert, no us perdeu el Prestatge virtual de la Xarxa de Biblioteques Municipals de Barcelona.